Κατά τη καύση του μείγματος (βενζίνη-αέρας) στο θάλαμο καύσης του κινητήρα αναπτύσσεται μεγάλη θερμότητα. Έχει υπολογιστεί ότι το 24%-32% της θερμότητας αυτής μετατρέπεται σε περιστροφική κίνηση , το 29%-36% εξέρχεται με τα καυσαέρια από την εξάτμιση , το 7% χάνεται με ακτινοβολία και το υπόλοιπο 32%-33% απάγεται από το σύστημα ψύξης.
Οι κινητήρες που χρησιμοποιούνται σήμερα, για τη μεγαλύτερη πλειοψηφία των αυτοκίνητων οχημάτων, φέρουν υδρόψυκτο σύστημα απαγωγής θερμότητας. Με το σύστημα αυτό, το ψυκτικό μέσο που κυκλοφορεί μέσα από τα υδροχιτώνια του κινητήρα απορροφά τη πλεονάζουσα θερμότητα και την αποβάλλει στην ατμόσφαιρα μέσω του ψυγείου του κινητήρα.
Ας δούμε λοιπόν τα συν και τα πλην του συστήματος αυτού αλλά και τα επιμέρους εξαρτήματα που το απαρτίζουν.
ΘΕΤΙΚΑ
ΑΡΝΗΤΙΚΑ
Ο τακτικός έλεχγος και η αντικάτασταση των παρακάτω εξαρτημάτων είναι απαραίτητος για τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας του κινητήρα.
Λειτουργεί ως κυκλοφορητής του ψυκτικού μέσου στο κύκλωμα. Παίρνει κίνηση από τη στροφαλοφόρο άτρακτο μέσω ιμάντα.
Απαραίτητη η αντικατάσταση του όταν έχουμε διάβρωση των πτερυγίων ή θόρυβο στο ρουλεμάν ή διαρροή.
Είναι υπεύθυνα για τη μεταφορά του ψυκτικού μέσου σε όλα τα μέρη του συστήματος χωρίς διαρροές. Απαραίτητη η αντικατάσταση τους όταν παρατηρηθεί μειωμένη ελαστικότητα στα κολάρα ή διάβρωση των μεταλλικών σωλήνων με εμφανή σημάδια διαρροής ψυκτικού.
Φροντίζει για την απαγωγή της θερμότητας του ψυκτικού μέσου στο περιβάλλον. Απαραίτητη η αντικατάσταση του αν παρουσιαστεί ρωγμή στο πλαστικό ή μεταλλικό τμήμα του ψυγείου από ενδεχόμενη αύξηση της πίεσης στο κύκλωμα ή διάβρωσή του από μη συμβατό ψυκτικό μέσο. Έλεγχος για βουλωμένους αγωγούς από σκουριά ή άλατα.
Όταν το όχημα κινείτε με χαμηλές ταχύτητες και ο εξωτερικός αέρας δεν αρκεί να ψύξει αποτελεσματικά το ψυκτικό μέσο που ρέει μέσα απο το ψυγείο νερού τότε επεμβαίνει το βεντιλατέρ (ανεμιστήρας). Σπάνια παρουσιάζει βλάβη ωστόσο προτείνεται έλεγχος για τη σωστή λειτουργία του, κυρίως του θερινούς μήνες.
Θεωρείται ο "τροχονόμος" της ροής του ψυκτικού μέσου στο κύκλωμα. Όταν η θερμοκρασία του κινητήρα ξεπεράσει τη τιμή που ορίζει ο κάθε κατασκευαστής, ανοίγει ο θερμοστάτης και επιτρέπει τη ροή του ψυκτικού μέσου από τα υδροχιτώνια του κινητήρα προς το ψυγείο νερού για την απαγωγή της πλεονάζουσας θερμοκρασίας. Προτείνουμε να αλλάζεται προληπτικά.
Λανθασμένα συναντάται και ως "βαλβίδα ψυχρής" . Ενημερώνει τη μονάδα ελέχγου του κινητήρα για τη θερμοκρασία του ψυκτικού μέσου. Παίζει σπουδαίο ρόλο αφού επηρεάζει τη διάρκεια ψεκασμού των μπεκ στο θάλαμο καύσης και την ταχύτητα με την οποία θα δουλέψει το βεντιλατέρ.
Είναι τοποθετημένο στη καμπίνα των επιβατών, συνήθως κάτω από το ταμπλό του οχήματος, και χρησιμεύει για τη θέρμανση του εσωτερικού χώρου τους χειμερινούς μήνες. Κάνει κύκλωμα με το υπόλοιπο σύστημα ψύξης του κινητήρα και η αντικατάστασή του σε περίπτωση διαρροής θεωρείται αναγκαία.
Ο ρόλος της τάπας του ψυγείου είναι σπουδαίος αφού λειτουργεί ως εκτονωτική βαλβίδα στο κύκλωμα και επιτρέπει τη ροή του υπέρθερμου ψυκτικού μέσου προς το δοχείο υπερχείλισης, κρατώντας εκτός κυκλώματος τυχόν ψυκτικό σε αέρια μορφή το οποίο θα μπορούσε και να βλάψει την τρόμπα νερού μέσω φαινομένων σπηλαίωσης.
Όπως αναφέραμε και προηγουμένως στο δοχείο υπερχείλισης καταλήγει το υπέρθερμο ψυκτικό μέσο κατά την υπερπίεση του κυκλώματος μέσω της τάπας του ψυγείου και επιστρέφει μέρος αυτού με τοπική υποπίεση που παρουσιάζεται κατά τη ψύξη του κινητήρα όταν αυτός είναι ζεστός.
Καλής ποιότητας ψυκτικό μέσο παρατείνει τη διάρκεια ζωής των εξαρτημάτων του κυκλώματος ψύξης καθώς επίσης επιβραδύνει τη διάβρωση των μεταλλικών υλικών όπου έχουν χρησιμοποιηθεί.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΑΙΑΝΤΟΣ 22
ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ - ΤΚ 12133
ΑΘΗΝΑ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Email: info@kmb.gr
Τηλ.: 210 5781 462
Fax: 210 5781 460
ΩΡΑΡΙΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΟΣ
SHARE THIS PAGE!